Tur til Israel

En kveld i april fikk vi besøk av misjonæren Sverre Riksfjord. Denne kvelden hørte vi mye interessant om Israel. Riksfjord fortalte om klagemuren, klippemoskeen, skipet Exodus og underviste om landet Israel. Dette var interessant å lære mer om da vi senere på høsten skulle dra på tur til Israel.

I Israel, – 3871 km fra Øyni, fikk 58 ungdommer opplevelser for livet!

SØNDAG

Dagen startet i Jerusalem. Vi gikk en tur på 40 minutter i dalen mellom Jerusalem og Oljeberget. Det var spennende å gå flere steder hvor det antas at personer vi lærer om i bibelen har vært. Her gikk Jesus mange ganger i de siste årene av livet sitt.

Turen fortsatte med å gå Via Dolorosa «smertens vei». Dette er en gate i Gamlebyen i Jerusalem. Her fikk vi se blant annet hvor Jesus ble dømt og har båret sitt kors. Turen fortsatt til Holocaust Museum, Yad Vashem. Israels offisielle minnesmerke for de jøder som ble drept under Holocaust.

Dagen ble avsluttet med et besøk til vestmuren, også kalt Klagemuren. Dette er en rest av støttemuren etter det jødiske Tempelet i Jerusalem. Muren var en del av en større struktur bygget av Herodes og ødelagt av romerne i år 70. Den synlige delen av muren er 48m lang og 18m høy. Selve tempelet er plassert på toppen av det eldre Salomos tempel.

MANDAG

Dagen startet med et av turens høydepunkt, Oljeberget. Fra Oljeberget gikk vi veien mot «The Golden Gate». Veien gikk langs den jødiske gravplassen, og ned til Getsemanehagen. Her fikk vi en guidet runde sammen med når norske guide, Sverre Riksfjord.

Reisen gikk videre til et av de stedene man tror Jesu grav var. Her er det funnet en original grav, som var svært lik det som står beskrevet i Bibelen. Gravtomta er en av de største turistattraksjoner folk kommer til, for å se på noe som ikke er der! I nærheten er også «Hodeskallestedet», klippen Jesus skal ha blitt korsfestet på.

Vi reiste videre til Davids Grav og Sions Berg. Her skal Jesus ha hatt sitt siste måltid med sine disipler, og delte brød og vin som et symbol for det som skulle komme.

Resten av dagen gikk med til shopping i Jerusalems gater, til stor glede for alle shoppingglade, før turen gikk videre mot Tiberias lengre nordøst i landet.

TIRSDAG

Tirsdagen startet med busstur mot Harmageddon-sletta. På veien kunne vi se stedet der Jesus holdt bergprekenen. Oppe på et fjell fikk vi utsikt over hele sletta.

Så reiste vi til Nazareth Village like utenfor Nasaret, der Jesus vokste opp. Her var det bygget en by tilnærmet lik slik det var når Jesus bodde her. Her var det Jesus tilbragte mesteparten av sitt liv. Etter omvisningen fikk vi lunsj på gammelt vis, med den type mat Jesus også spiste. De fleste syntes det smakte nydelig!

Neste opplevelse var en rundtur på Genesaretsjøen.

ONSDAG

Kapernaum er et gammelt tempel vi besøkte, hvor det fortsatt var bevart deler fra Herodes tid. Det var her Jesus bodde de siste 3 år av sitt liv.

Naturreservat Tel Dan

Tel Dan var et fantastisk naturreservat med en eventyrlig sti gjennom skogen langs en av de 3 bekkene som forsyner Jordanelven. Vi gikk til oppkomme, der vannet kommer ut fra bakken. Dette er den største kilden til Jordan elven. Jødene tror at dette var Edens hage.

ATV tur

Etter en deilig lunsj og litt aktivitet på lekeplassen var det klart for ATV tur. Vi ble fordelt to og to i forskjellige kjøretøy. Resten fikk sitte på i en Jeep. Så bar det innover mot grensen til Syria. Fem og fem kjøretøy kjørte bak hver sin guide, som tok av inn på relativt humpete grusveier etterhvert. Halvveis i turen stoppet vi ved et gammelt sjukehus som hadde tydelige spor av krig. På taket av bygget fikk vi høre litt om historien til området her. Vi kunne tydelig se grensen til Syria få kilometer unna.

TORSDAG

Ngedi nasjonalpark

Nå er vi langt inne i landet og kjenner virkelig på varmen. Vi fulgte en sti langs en bekk oppover en kløft i fjellet. Her fikk vi se mange huler i fjellet, hvor David gjemte seg for Saul. Vi fulgte bekken videre oppover og benyttet anledningen til å bade flere steder. Det var en eventyrlig plass og veldig artig å få oppleve.Videre kjørte vi ut i ørkenen til en Beduinleir bygd opp etter beduinenes tradisjoner. Vi fikk prøvd oss i dromedar-ridning og spise på gulvet. Det var en artig opplevelse å prøve teltlivet på beduinvis.

FREDAG

Masada var et av de store høydepunktene på turen. Det var en kvarters gange for å komme til toppen av Masada. Historien her er ganske imponerende. Herodes hadde i sin tid bygd opp et avansert system for å samle opp vann. Borgen var nær sagt uangripelig ved sin beliggenhet høyt oppe. Da romerne kom lagde de 8 leirer rundt fjellet, men etter flere forsøk på å komme opp slo de seg til ro og ventet. Men jødene hadde vann og mat for flere år lagret, så etter 3 år begynte romerne å lage en steinfylling oppover fjellet hvor de skulle innta borgen. Etter en god stund kom romerne seg opp, men det som møtte dem var bare døde mennesker. Jødene ville heller ta livet sitt enn å bli slaver under romerne.

Endelig er vi ved dødehavet som mange har sett fram til. Etter turens beste måltid fikk vi utdelt håndklede og «mudcreme», leire fra dødehavet. Alle smurte seg godt inn med leira, noe som ble et artig syn. Etter at vi hadde fått elefanthud, bar det ut i verdens laveste punkt, Dødehavet som ligger 400 m under havoverflata, og med et saltinnhold på hele 40%. Å svømme i Dødehavet var en opplevelse av de sjeldne. Man flyter som en dupp, trenger ikke røre en muskel. Alle storkoste seg her i timevis, både i havet, strandstolen og bassenget.

LØRDAG og SØNDAG

Etter en utrolig rundreise i Israel, avsluttet vi med et stevne med omtrent 600 mennesker tilstede. I pausene var det muligheter til bading, ballspill på stranda og shopping i byen.

MANDAG

Mandag morgen var vi klare for siste del av turen. Etter en fantastisk helg pakket vi koffertene og satte kursen mot Tel Aviv. Her benyttet vi dagen på stranda. Etter innsjekk og felles middag på hotellet, testet vi Tel Avivs shoppinggater.

TIRSDAG

Tirsdag var det tid for å pakke koffertene en siste gang. Vel gjennom sikkerhetskontrollen, kunne vi lene oss godt til rette i flysetene og tenke tilbake på en flott og lærerik tur.